Tankemylder – måske har du stress

Et af symptomerne på at du har stress kan være tankemylder. Her kan du læse en personlig beretning om, hvordan tankemylder kan føles.

Fortalt til Jerrie Crawford

Kender du det: Du er gået i seng, føler dig udmærket træt og føler dig parat til at sove. Men så kommer det – tankemylder. Tanker, du på ingen måde kan styre, og som ikke giver nogen mening. Så søvnen forsvinder som dug for solen, og du ligger vågen i timevis. Det er bare rart …

Lad det være sagt med det samme, vi har alle tanker, når vi skal sove. Hvis vi har problemer af den ene eller anden art, så er det, når vi går i seng, at de dukker op og generer os mest muligt. Gjorde jeg det godt nok i dag på arbejde? Hvordan får vi råd til at reparere bilen? Hader min teenage datter mig virkelig? Det er alt sammen helt normalt – irriterende, men normalt.

Alt for mange tanker på en gang

Det bliver først unormalt, når tankerne bliver til tankemylder. Tanker, som man slet ikke vidste man kunne få, sniger sig ind samtidig med andre tanker, så man ender med at have et lag af tanker på én gang, der alle kværner rundt.

Uafhængigt af hinanden, og i en stor pærevælling, kan man f.eks. høre: ”Hvordan får jeg betalt mine regninger, jeg kan godt lide ost, jeg håber det bliver godt vejr i weekenden, la-la-la-la-la, jeg skal huske at vaske tøj i morgen”.

Jeg holder specielt meget af ”la-la-la-la-la”. For jeg er altså et rimeligt intelligent væsen, og jeg kunne aldrig drømme om at tænke ”la-la-la-la-la” på noget tidspunkt overhovedet. Men dér er det altså – en spændende tilføjelse til tankemylder.

Tankernes hovedbanegård

Tankemylder for mig er som om, jeg er kommet ind i en gigantisk hovedbanegård, og at larmen fra mange menneskers samtaler, støjen fra togene og busserne, og trampene fra de hundredvis af fødder pludselig er inde i mit hoved.

Og jeg kan intet gøre – larmen er der bare, og jeg skal ligesom bare følge med. Måske burde det ikke hedde tankemylder men tankelarm.

Og hvis det så bare var, når jeg gik i seng. Så kunne jeg muligvis tage en ordentlig dosis sovemedicin, lukke alting ude og få min nattesøvn. Men desværre kommer tankemylder på alle mulige og umulige tidspunkter af døgnet. Når du sidder og læser, ser tv, taler med familien, kører bil – hvad som helst – der er altid en risiko for, at din hjerne går i overdrive, og giver dig alverdens underlige tanker.

Det er så festligt.

Følelsen af mistet kontrol

Følelsen af, at man ikke har styr på noget så basalt som sine egne tanker, er ganske forfærdelig. Man bevæger sig rundt i en dagligdag, som man håndterer lige så godt som andre mennesker, der er bare lige det ekstra, at der er stormløb i din hjerne.

At man skal koncentrere sig lidt mere, for at høre, hvad der bliver sagt, fordi hjernen allerede er i fuld gang med meningsløse udsagn. At man nogle gange ikke kan koncentrere sig om en film, et tv program eller en bog på helt de samme vilkår som andre, fordi hjernen allerede er travlt beskæftiget med andre ting, som du ikke kan styre.

Og ingen ved det, for ingen kan se ind i mit hoved. Hvilket helt klart er en fordel ved tankemylder, for jeg tror ærlig talt, at de fleste ville løbe skrigende væk, hvis de kunne se, hvad der sker inde i min hjerne.

Men de kan så heller ikke se det ekstra arbejde, jeg gør, når jeg er sammen med dem. Og det er måske ikke så godt, for så kan de ikke se, når jeg bliver overbelastet og bare har lyst til at løbe væk og gemme mig.

For man siger vel ikke til andre, at man har tankemylder? Alle har styr på tankerne – og jeg vil ikke være skør i deres øjne – så jeg tier bare helt stille. Og lytter til la-la-la-la.

Og håber på det bedste.

Det er vigtigt at skelne mellem decideret tankemylder, som kan være en alvorlig tilstand, og almindelige forstyrrende tanker. Læs om forskellen, og hvordan du kan opnå en god nattesøvn igen.

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *