Julestress – hvilke af disse 7 typer stress kan du droppe lige nu



Selv den mest rolige og afbalancerede kvinde kan gå i knæ af julestress. Se dig bare omkring blandt kvinderne i din familie, din vennekreds, kollegerne og forældrene til dine børns venner. De stresser, alle sammen, mere eller mindre, op til jul. Måske ikke synligt uden på. Men inden i kæmper de fleste kvinder en kamp mod stress i julen.

Lige som mange andre typer stress, handler julestress også om forventninger. Både dine egne og andres. Forventninger, der altid er store, når årets familiebegivenhed, julen, skal fejres. Og der er vel ikke noget tidspunkt på året, der er så fyldt med alle slags forventninger.

Typisk kan man dele julestress op i syv kategorier – og er du rigtig hårdt ramt, er du stresset i julen af flere af disse årsager på samme tid. Drop dem nu – læs med og få hjælp til at rydde ud i din dårlige samvittighed og de voldsomt store forventninger, der presser dig.

1. Julestress over økonomien

”Julen varer længe, koster mange penge”, synger vi juleaften. Og har du dem ikke – eller har du færre penge end sidste jul, er det en stor stressfaktor at skulle få økonomien til at hænge sammen i julemåneden.

Har du børn, begynder udgifterne allerede før december, når du skal skrabe 24 kalendergaver sammen. Kalendergaver, som skal sammenlignes med de andres i skolen hver dag – kalendergaver, som ofte ender med at være noget værre bras, som aldrig bliver brugt.

Måske kan du overvinde dine egne forventninger om at DU skal give dine børn kalendergaver – og i stedet lade bedsteforældre eller andre, der har bedre råd, hjælpe til.

Din økonomiske julestress skal ikke koste dig glæden ved at se dine børn juble glade rundt. Stik dem en chokoladejulekalender til en 10’er. Din stress over at give børn chokolade til morgenmad, kan du godt tale til ro: Der er tale om fem gram chokolade, og det kan både du og de godt overleve.

Din økonomiske julestress handler også om, at du selvfølgelig ikke vil skuffe dine børn eller andre, du giver gaver, med mindre julegaver end sidste år. Det skal jo ikke gå ud over dem, at du har færre penge.

Jo, det er måske netop det, der er den nødvendige løsning, hvis du lider af julestress på grund af pengemangel.

Forbered din familie i god tid. Fortæl dem, at julegaverne er givet af et godt hjerte, lige som de plejer at være, men at pengene til dem er små. På den måde har familien mulighed for at skrive billigere gaver på deres ønskeseddel, og dine børn kan forberede sig, så de undgår at få et hysterisk anfald juleaften i frustration over, at de ikke åbner en pakke med den nye iPad eller Xbox.

Selvfølgelig vil du gerne give dine børn præcis det, de ønsker sig – men det er en dyr pris, at du skal gå med julestress og ondt i maven hele julemåneden, fordi du bruger for mange penge.

Økonomisk julestress har det desuden med at brede sig helt ind i det nye år. For giver du efter og bruger flere penge, end du egentlig har råd til, fordi du ikke vil skuffe nogen, skal du bruge de næste måneder til at dække underskuddet. Januar plejer at være en hård måned i forvejen – også uden at du har lånt dig fra ud af din økonomiske stress i julen.

2. Familiens forventninger kan give dig julestress

Du laver måske verdens bedste vaniljekranse, den bedste hjemmelavede rødkål og så plejer du jo også at tage på julevisit hos alle dine gamle slægtninge for at give dem en hjemmelavet juledekoration – af gran og kogler, du selv har samlet. Det er så hyggeligt – men også lidt af en opgave for dig, hvis du har tendens til julestress.

Måske er de vaniljekranse, rødkålen og juledekorationerne ikke netop dine julespecialiteter, men så er der nok nogle andre. Nogle helt særlige juletraditioner, som familien anser for en vigtig del af en rigtig jul. Det er den slags julespecialiteter, der kan give julestress – fordi familien har store forventninger om, at du leverer varen igen, også i år. Uanset, hvor stresset du er.

Overvej, om du har påtaget dig flere opgaver, end du reelt kan overskue i en altid travl julemåned. Julestress ødelægger glæden ved de hyggelige traditioner, din familie forventer at du holder fast i. Er du julestresset bliver traditionerne pludselig vendt til at handle om krav og ikke længere om lyst og glæde.

Stop op og ryd ud i de forventninger, du oplever, andre stiller til dig i julen. Behold dem, du selv holder mest af og glæder dig mest over.

Del ud af de opgaver, du ikke længere selv kan overskue. Mon ikke det er muligt, at andre laver de særlige karrysild eller æbleflæsken, du er så berømt for. Eller nogle af de 10 andre retter til julefrokosten. Vær ikke bange for at bede om hjælp – du vil blive overrasket over hvor mange, der står klar til at springe til.

3. Julestress på boligfronten

Er du julestresset, er du sikkert ikke den første til at få pyntet op på altanen eller i haven rundt om huset. Men du vil gerne og ærgrer dig lidt over, at du ikke har nået det – og du prøver at finde tid til at gøre det. Det ser jo så hyggeligt ud, og de andres julepynt er så pæn.

Måske har du også en idé om, at børnenes værelser skal have en grundig oprydning, så der bliver plads til alt det nye legetøj, der ligger under juletræet. Har du julestress, så glem det.

Du ved jo godt, at værelset roder dagen efter, du har gjort det pænt – og at det nye legetøj alligevel ligger inde i stuen.

Midt i det hele skal du måske også nå at gøre hovedrent inden du får gæster til julemiddag eller julefrokost, måske endda overnattende gæster. Din hjemmelavede julepynt, måske lavet en eftermiddag med venner og børn, mens I drikker gløgg og bager æbleskiver, skal også op at hænge. Juleforberedelser kræver meget tid, der er da ikke noget at sige til, at vi også kan få julestress på boligfronten.

Kan du mærke overlæben dirre nervøst ved tanken om alt det, du skal nå derhjemme, inden gæsterne og julen kommer. Så stop op.

Du kan sagtens strege halvdelen af dine planlagte opgaver over. Måske flere. Beslut dig for, at det vigtigste i julen er, at I skal hygge jer sammen. Hovedrengøringen kan vente til januar. Det er ikke de nyvaskede hylder i skabene, der giver den gode julestemning. Det er dit nærvær, din ro og din glæde over at være i nuet.

Det kan du ikke levere, hvis du har brugt dig selv helt op igennem hele julemåneden og nu er ved at dejse om af ophobet julestress. Du bliver sur, træt og har kun lidt tålmodighed. Så skal larmen fra børneværelset ikke være særligt høj, før du skælder lidt for meget ud. Der skal ikke spildes mange brunkagekrummer, før du brokker dig – og du har slet ikke overskud til at føre en dyb og skøn samtale med moster Anna, som har rejst fra den anden ende af landet for at besøge DIG.

Lad ikke julestress og kampen om at have det perfekte hjem i julen vinde. Vurdér om du bør bruge din energi og din tid på noget, der er vigtigere.

Spørg familien, hvad de synes er vigtigt. Det er garanteret ikke nullermænd og nedvaskede vægge i badeværelset, de lægger vægt på i juletiden. Lyt til dem.

4. Julestress på jobbet

På mange arbejdspladser er december en særligt travl periode. Årets sidste ordrer eller opgaver skal sluttes inden nytår, nye projekter skal gøres klar til det nye år – og midt i det hele skal I til julefrokost, hvor alle skal se brandgodt ud i nyt tøj, solariefarve og nyklippet hår.

Har du julestress på grund af travlhed på jobbet, er det sikkert ikke særligt afslappende for dig at gå til julefrokost, når du samtidig tænker på, at du bør gå tidligt hjem, fordi du skal nå dine juleindkøb dagen efter, købe juletræ og holde bageweekend for din datter og fire af hendes veninder.

Måske skal du også bruge en sen aften til at bage voksen-småkager uden din datter ser det, fordi du vil have nogle, der ser pæne nok ud til, at du kan have dem med på arbejde, hvor det jo er en tradition, at det er dig, der altid har julebag med til de andre på jobbet.

På jobbet kan du endda være presset af, at I på skift har en julefridag eller at nogle går på tidlig juleferie. Tag hensyn til din job-situation, når du planlægger hvor mange traditioner og forventninger, du skal nå at leve op til i løbet af december. Julestress ødelægger hurtigt hyggen for hele familien.

5. Når omgivelserne stresser dig i julen

Der er en del udefrakommende stress, du vil få svært ved at undgå. Du må gerne lige nu og her indrømme, hvis du synes at juleklippe-hygge i skolen og i børnehaven er knap så hyggelig, som der står i indbydelsen – men hold ud, det er ikke her, du skal skære ned på din julestress. Dine børn har fortjent din fulde opmærksomhed og dit nærvær på disse dage.

Du kan i stedet vælge andre udefrakommende stress-momenter fra. Sluk for TV’et når julereklamerne buldrer over skærmen og viser dig, hvor meget du bør nå at købe og lave, for at julen bliver perfekt. Skal du leve op til det hele, kan du lige så godt lægge dig med julestres lige nu.

Smid julegave-katalogerne ud, inden du spilder to timer på at kigge dem igennem og ærgre dig over, at du kunne have sparet 20 kroner ved at handle et andet sted, end du allerede har gjort.

Hvis madprogrammerne giver dig dårlig samvittighed over manglende tid og lyst til at kokkerere selv, så sluk og spil mus med din familie i stedet for.

Vælg om det er dig eller Børnenes julekalender på TV, der bestemmer hvordan jeres hverdag skal se ud. Nogle familier nægter at indrette sig efter tv-programmernes sendetid. De optager julekalenderen og ser den sammen, når det passer bedst med sengetider og spisetider. Får du også julestress over at tilpasse indkøb, madlavning og aftensmaden med julekalenderens sendetid – så find en måde at se den på, der passer bedre til jeres hverdag.

For ungerne er det vigtigste at se julekalenderen inden de møder deres legekammerater næste dag, så det står jer frit for at vælge, om de skal se den om morgenen eller som godnathistorie.

6. Julestress fordi du mangler planlægning

Er du typen, der farer ud for at købe julegaver, hver gang du får en ny ønskeseddel i hånden, er du selvskrevet til at få julestress. De mange timer, der går med at stå i kø og gå forgæves efter varer, som er udsolgt er næsten en fuldtidsstilling.

Er du i fare for at få julestress, kan du gøre hele julemåneden meget nemmere for dig selv ved at sørge for en god planlægning af dine opgaver i december.

Gør det nemmere for dig selv ved at bestille alle de gaver, du kan, på nettet. Det er hurtigt, ofte billigere og du får dem leveret lige til døren. Mange steder kan du endda få gaverne pakket pænt ind.

Det samme kan du faktisk gøre med mange af de madvarer, du skal bruge til juleaften, julefrokosten og juledagene. Køb dem online med levering, der findes flere gode muligheder.

Planlæg i god tid, hvad du skal have købt ind. Især hvis I selv skal være væk i nogle af juledagene, giver det dig ro, når I kommer hjem, at du har næsten alt du skal bruge til julefrokosten i fryseren.

Resten kan du sende en anden i familien ud at købe – jo, det er faktisk muligt at lade andre udføre den vigtige del af juleopgaverne; at købe den rigtige marcipan, de saftigeste juleappelsiner, den særlige kirsebærsovs og den økologiske flæskesteg. Prøv det, det virker.

Al den tid du sparer, kan du bruge sammen med din familie til ægte julehygge. Altså den slags hygge, I selv vælger, fordi det gør jer glade. I modsætning til den julehygge, der bliver trukket ned over hovedet på dig på grund af andres forventninger og dine egne høje krav til dig selv.

Dermed nærmer vi os også en af de mest sikre veje til julestress:

7. Du giver dig selv julestress

Den største årsag til julestress er dig selv. Heldigvis er det også dig selv, der er den allerbedste kur mod stress i julen.

Føl dig nu ikke skyldig, julestress er jo heldigvis ikke noget, vi påfører os selv bevidst. Det er snarere en snigende følelse, der kommer i takt med, at vi alle sammen drømmer om den perfekte jul.

En jul, der lever op til de minder, vi alle sammen har fra vores barndom. Og samtidig en jul, der i fremtiden vil give vores børn minder om deres skønne barndomsjul – så jo, der er da meget på spil.

Fidusen er at huske dig selv på, at din julestress ikke giver dine børn skønne barndomsminder. For skal du selv være helt ærlig, er dine bedste minder sikkert dem, hvor du og din familie foretog jer noget sammen i fred og ro. Og er der plads til det i din december fuld af julestress …

Julestress er noget, du selv kan være med til at forebygge, men det kan kræve nogle svære beslutninger, når noget skal vælges fra.

Du bestemmer selv, om det er din hjemmelavede rødkål, de hjemmebagte småkager, konfekten eller det skinnede rene hus, din familie skal forbinde med en rigtig jul fremover.

Måske kunne det også være at rødkålen fra Beauvais og brunkagerne fra bageren er OK, at konfekten fra svigermor er lækker og at nullermændene er hyggelige. For hvis du får styr på din julestress vil din familie nok sætte endnu større pris på, at julen hos jer bliver afslappet, hyggelig og en tid, I bare nyder at være sammen.

Test om du er kommet af med din julestress

Vil du teste om du er sluppet af med din julestress. Så tag din familie med en tur til byen for at kigge på juleudsmykning, drikke varm kakao eller gløgg. Mærk efter, om du er afslappet og kan leve dig ind i stemningen – og nyde at du ikke skal købe gaver og stå i kø og stresse med alle de andre. Kan du fornemme julestemningen og roen, har du – måske med hjælp fra denne artikel – fjernet toppen eller det meste af din julestress.

Glædelig jul

(Føler du dig stresset, selvom julen er overstået, vil vores stresstest give dig en vurdering af, om du er i farezonen for at være alvorligt stresset.

Charlotte Christensen

Charlotte er journalist og redaktør på Stressportalen.dk.

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *