Forstyrrende tanker eller tankemylder



Når du er stresset, oplever du sikkert ofte, at du ikke kan sove, fordi der er tusinde tanker, der farer rundt i hovedet på dig. Og det er hamrende irriterende, for du kan bare ikke få hovedet til at tie stille. Og så bliver du endnu mere stresset. Og så tænker du endnu mere. Og kan ikke sove. Det er en ond cirkel. Måske er der nogen, der fortæller dig, at du sikkert har tankemylder, som kan være en alvorlig tilstand. Men har du nu også det?

Af Jerrie Crawford

Der kan reelt være tale om, at du har det, man kalder forstyrrende tanker, og denne tilstand kan godt forveksles med den mere alvorlige tankemylder.

Læs med her og få indblik i forskellen på forstyrrende tanker og tankemylder.

Hvordan går det med at sove

Har du i mere end en uge problemer med at sove om natten, er det vigtigt, at du kontakter din læge. Søvnbesvær er et af symptomerne på stress – og din tilstand forværres, hvis du ikke får styr på din søvn.

Måske vågner du midt om natten med hovedet fuldt af tanker, og måske sover du meget mindre (eller mere) end du plejer. Søvn er super vigtig – og en rigtig god målestok for, hvor stresset du er. Og det naturlige spørgsmål må derfor være: Hvorfor sover du ikke?

Forstyrrende tanker

Måske sover du ikke, fordi du ikke kan lukke ned for tankerne. De forstyrrende tanker kommer en efter en, og det føles ikke, som om du kan styre, i hvilken rækkefølge de skal komme. Tankerne kommer meget hurtigt efter hinanden, og der kan være rigtig svært at fokusere på de enkelte tanker.

Nogle gange kan det også virke, som om de kommer oven i hinanden, men du kan måske stadig godt følge lidt med i, hvad dit hoved sender dig af tanker. Men de bliver bare ved med at køre rundt i cirkler, og det er stort set umuligt at få lukket hjernen ned. Men der findes mange, rigtig gode råd til at få styr på tankerne lige inden du skal sove. Her får du nogle af dem.

Problemerne må vente

Når du lægger dig til at sove, så nedsættes din hjernes evne til at være logisk og strategisk – så du får rigtigt svært ved at løse problemer. Det føles, som om dine tanker løber løbsk, fordi du ikke kan forholde dig til dem rationelt. Følelserne tager over og styrer. Så derfor kan det være en rigtig god idé at sige til dig selv, at du ikke er i stand til at løse problemer nu, og at de må vente til i morgen.

Gør tingene færdige

Din hjerne vil også rigtig gerne have, at man gør tingene færdige. Sørg derfor for at få afsluttet så mange af dine ting på arbejdet og derhjemme som muligt. Lav evt. en liste, hvor du kan krydse af, at du er blevet færdig med en ting. Det får hjernen til at føle velbehag, og så behøver den ikke tænke mere over det.

Lister

Lav en liste både på arbejdet og derhjemme over, hvad du skal lave i morgen. Skriv ufærdige projekter ned, så du har styr på dem og evt. kan finde tid i din hverdag til at gøre dem færdige. Igen er det vigtig for din hjerne at vide, at der er styr på tingene, og at alting nok skal blive færdigt.

Stå op

Det er en god idé at fjerne sig fra problemet. I dette tilfælde sengen. Stå derfor op, hvis du ikke kan sove, og lav noget kedeligt. Det er vigtig, at du IKKE sætter dig ved computeren for at læse mails eller noget andet. Du skal lave noget, som du måske ellers ikke ville lave. Løs en krydsogtværs (gerne en af de lette), læs en bog, som du ikke finder specielt inspirerende, eller se tv, som du ikke gider at se. Når du føler dig træt igen, går du i seng. Og hvis tankerne kommer igen, så gentag.

Skriv tankerne ned

Skriv dine tanker ned. Hav en blok liggende ved siden af sengen, og skriv de tanker ned, der kommer ind i dit hoved, uanset hvad det er. Måske tænker du, at dine tanker ikke har nogen relevans, men det har de. Og når du fjerner tankerne fra hovedet og putter dem ned på papir, så behøver din hjerne ikke længere beskæftige sig med dem. Husk også, at hvis du ikke må tænke på en lyserød elefant, så er det første du tænker på … en lyserød elefant. Lad være med at undertrykke de tanker, der prøver at komme op til overfladen. Hvis du prøver at holde dem væk – så kan du være sikker på, de kommer. Skriv det hele ned, og tag det eventuelt op igen i løbet af næste dag. Måske er der nogle ting, du skal have lagt på plads i de vågne timer.

De nævnte forslag kan hjælpe rigtig meget, hvis du har forstyrrende tanker. Men de hjælper ikke nødvendigvis på tankemylder. Og det er fordi, at tankemylder faktisk er anderledes end forstyrrende tanker.

Hvad er tankemylder

Man kan sige, at tankemylder er forstyrrende tanker på speed. Tankemylder forekommer som oftest under maniske eller depressive episoder, og findes som oftest hos mennesker med bipolare lidelser, men også hos mennesker med angst. Desuden kan tankemylder ofte findes hos personer, der har kroniske søvnproblemer herunder i forbindelse med stress i svær grad.

Ved tankemylder er oplevelsen som et lydspor i baggrunden af de primære tanker, eller de kan helt overtage en persons bevidsthed på alle tider af døgnet. Tanker, musik og stemmer kan skyde gennem personens hoved, idet de hopper tilfældigt fra det ene til det andet. Det kan også være en gentagelse af stemmer uden mønster, eller et ”pres” i hovedet uden nogen bestemt lyd. Det er en overvældende og irriterende følelse, og kan betyde, at man mister tidsfornemmelsen.

Arten af tankemylder varierer fra person til person afhængig af individets perspektiv. Tankerne kan gå fra at være næsten ubetydelige til at være en ødelæggende stressfaktor, som forhindrer personen i at fastholde en enkelt tanke.

Generelt beskrives tankemylder hos en person som en oplevelse af, at hovedet, fuldstændigt uafhængigt, får tilfældige tanker og minder, som der veksles mellem i meget høj hastighed. Nogle gange er tankerne relaterede, således at en tanke følger den næste, andre gange er de fuldstændig tilfældige. En person med tankemylder har absolut ingen kontrol over sine tanker, og det kan forhindre personen i, at kunne fokusere på én enkelt tanke og i at sove.

Hvad kan du gøre ved tankemylder

Der er mange måde at håndtere tankemylder på uden medicin. Nogle teknikker går ud på at skrive de tanker ned, der bliver ved med at fare rundt i hovedet, så tankerne kommer ud af hovedet og ned på papir.

Ved at bruge energi på andre aktiviteter eller adspredelser, som f.eks. at male, lave mad eller andre hobbyer, kan hovedets energi blive fokuseret på andre ting. Motion er også rigtig godt mod tankemylder – når kroppen bliver træt, bliver hovedet det typisk også.

Meditation og mindfulness kan hjælpe personen med at finde ind til en tanke, der ellers ikke kan høres i mylderet af tanker i hovedet.

Nogle gange er det dog nødvendigt at søge læge og finde frem til de underliggende årsager til tankemylderet. Da tankemylder normalt findes hos mennesker med psykiske sygdomme, er det vigtigt at finde ud af, om en sådan ligger til grund for tankemylderet.

Der findes medicin, som kan afhjælpe problemet, men det er slet ikke sikkert, at du behøver en medicinsk behandling. Besøg din læge, og få en snak om, hvad der sker i dit liv lige nu, og hvordan du bedst kan blive hjulpet.

Hvis du mister kontrollen over dine tanker, når du skal sove, og ellers har styr på tankerne i løbet af dagen, så er det måske ”bare” forstyrrende tanker. Hvis du derimod går rundt med en konstant larm af tanker i hovedet, er det en rigtig god idé at besøge din læge, for at høre, hvad det handler om.

Læs en personlig beretning om, hvordan det føles at have tankemylder.

Webmaster

Webmaster på Stressportalen, og ansvarlig for det tekniske.

You may also like...

1 Response

  1. Malene siger:

    Jeg har altid haft mange tanker synes jeg, tanker om fortid, nutid og fremtid, plalægning, ønsker, dagdrømme osv osv. men da jeg fik stress, fik mine tanker taget magten fra mig i en sådan grad at jeg blev handlingslammet :-(. Jeg fandt noget om tankemylder her http://www.humi.dk/tankemylder/ og valgte at bruge indumind som er et selvcoachsystem online. Det tager udgangspunkt i mindfulness som du også beskriver, men modsat traditionel mindfulnes så modtager du læring samtidig med at du er i mindfulnes tilstand – kan du følge mig? Der er rigtig mange lydfiler som handler om tanker og det fik mig til at strukturer mine tanker og få kontrollen over dem tilbage :-).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *