Derfor bliver din sexlyst påvirket af stress!



Stress er en sniger, og en snu en af slagsen, for den rigtig hardcore stress, kommer ikke fra den ene dag til den anden. For pludselig situationelt opstået stress over en enkeltstående begivenhed eller tre dage, kan man godt klare som menneske, og hvis man i forvejen ikke er stresset, kan man TYDELIGT mærke, at der er stress på færde. Men når situationen er ”klaret” så lægger den sig igen, og bum bummelum, så går man videre i livet. Uden stress og med sexlysten i behold.

Men hvad nu hvis man i lang tid stille og roligt har oparbejdet mere og mere travlhed. Hvad nu, hvis hverdagen presser en igen og igen. Og hvad nu, hvis det f.eks. ikke bare er ens arbejde, men også på hjemmefronten, at man måske oplever, at man ikke slår til, ikke kan få tiden til at række, føler sig utilstrækkelig, ”når” ikke nok…. Og det er over lang tid…. Hvad sker der så EGENTLIGT med kroppen, og påvirker det din sexlyst?
Ohhh yes!

Det kan jeg love dig for at det gør. Men pudsigt nok, kan det faktisk gå begge veje. Du kan altså enten opleve, at din sexlyst forsvinder totalt eller du kan opleve, at din sexlyst eskalerer til et niveau, du aldrig har oplevet før – men inden jeg fortæller mere om det, skal du lige have lidt undervisning i, hvad sexlyst egentligt er for en størrelse.

Sexlyst handler om én ting, nemlig biologi og forplantning

På et helt biologisk niveau, og undskyld, men nu kommer den gamle biologilærer altså op i mig, så handler sexlyst faktisk kun om én ting. Nemlig forplantning. Sexlyst er en mekaniske vi er givet fra naturens side af, som gør, at vi har ”lyst” til at videregive vores gener, forplante os og sikre artens overlevelse.

Det er i bund og grund helt vildt og frygteligt kedeligt, når man anskuer det fra et biologisk synspunkt, men det er ikke desto mindre ganske sandt. Og når man ved det, så giver det god mening! For så kan man altid spørge sin krop: ”Goddavs gamle jas – hvordan har du det i dag” – og hvis kroppen er træt, smadret, udkørt, udmattet eller f.eks. fyldt med stress, jamen så giver det bare ikke mening på et helt urmenneskeagtigt niveau at skulle forplante sig, og sætte flere små mennesker i verden, som kræver tid, energi og masser af pleje – for det ved din krop jo allerede, at du faktisk knap nok har til dig selv.

Sexlyst styres af din stenalderhjerne

For til trods for, at vi lever i et udviklet, teknologisk og meget produktivt samfund, så lever vores hjerner altså stadigvæk i stenalderen, og når stress først har bosat sig i din krop, så er din krop hele tiden i alarmberedskab, kamp/flugt-mode, overlevelsestilstand – ”kært” barn, har mange navne.
Men fælles for dem er altså, at du, hvis du levede på stenaldersletten havde en krop, som var i en tilstand af ”Jeg bliver jagtet af en sabeltiger”, og så giver det bare ingen mening at forplante sig. På nogen måde. Og derfor bliver din sexlyst ofte helt ekstrem lav, hvis du lider af regulær stress. Jeg ved, at det måske lyder mærkeligt, men den er altså god nok.
Men Maj, du sagde jo i starten af artiklen, at sexlysten også kunne stige meget?

Jep, og det kan den også. Men det er noget mere sjældent, end at sexlysten forsvinder totalt. Og når den bliver boostet i voldsom grad, så er det oftest for mænd og så er det VIRKELIG meget. Som om biologien og stenalderhjernen siger: ”Er du fuldstændig vanvittig, jeg skal nå at videregive mine gener, og det skal være i en vis fart inden jeg dør”. Skræmmende ikke? At kroppen faktisk kan reagere SÅ kraftigt, fordi den tror, at den skal dø i løbet af kort tid. Det siger lidt om, hvad stress faktisk gør ved kroppen og hjernen. De mænd jeg har mødt, siden jeg åbnede min praksis tilbage i 2006, der har oplevet at sexlysten er gået helt grassat udløst af stress, har været dybt frustreret og har slet ikke kunne finde ud af, hvorfor de undskyld sproget ”Har kunne knalde 5 gange om dagen”, uden at det har udløst en eller anden form for nedsat sexlyst efterfølgende. Mange af dem har også oplevet, at det udelukkende var igennem sex, at de kunne koble hovedet og alle stresstankerne fra, og derfor blev sex deres eneste helle i hverdagen.

Når det høje sexdrive ødelægger parforholdet

Behøver jeg at sige, at det har været voldsomt anstrengende for de kvinder, der har levet sammen med de mænd? Efter en relativt kort periode, har kvinderne følt sig reduceret til en sexmaskine, der udelukkende tjente ét formål, nemlig at levere sex, når det passede ind i mandens kram – og med det høje sexdrive som stressen udløste, kunne det være både morgen, middag og aften. Og de har alle haft svært ved at trænge igennem til manden og få ham til at forstå deres frustrationer og lytte til deres oplevelse af situationen, hvilket igen er helt naturligt, da stress også gør dét ved en krop og et menneske. Man har sku da ikke tiden til at sætte sig ned og lytte, når man er på flugt fra en sabeltiger – den del af hjernen, hvor empatien, indfølingen, forståelsen, omsorgen og de kærlige følelser er simpelthen lukket ned i en eller anden grad alt afhængig af graden af stress. Oplever man stress i svær grad og over en længere periode, kan man faktisk opleve, at man slet ikke kan føle noget. Kroppen har simpelthen lukket ned for mekanismen ”at føle”, fordi den ikke har overskud og energi til det + at det igen ikke giver mening at ”mærke efter” når kroppen hele tiden tror, at den er på flugt. Så snart stressen stille og roligt begynder at komme ud af kroppen igen, så begynder ens evne til at føle og til at mærke, hvad der sker i ens krop og følelsesliv også stille og roligt at komme igen selvfølgelig afhængig af, hvor længe man har levet med sin stress. Jo længere tid du har levet med en stresset krop, jo længere tid kan det også tage, at få stressen helt ud af kroppen igen.

Kan man behandle stress med sex?

Se, du kan med garanti finde en medie-sexolog eller to, der med glæde vil fortælle dig, at ja, det kan man sagtens, men her er jeg altså nødt til at være ganske, ganske ærlig. For nej, det kan du under ingen omstændigheder. Stress kan blive symptombehandlet med sex forstået på den måde, at man i et kort tidsrum kan være tilstede et andet sted end i stressen i ens hoved og krop, og det kan give det velkendte skud af endorfiner, når man får orgasme og det skønne velbehag i kroppen bagefter. MEN, det fjerner jo ikke dine stressorer altså de ting, der reelt set udløser din stress i hverdagen. Så nej, stress kan IKKE behandles med sex, og da specielt ikke, når sexlysten i de fleste tilfælde forsvinder helt væk, når man oplever stress. For så skal man jo først lige finde lysten frem igen, bruge energi på at få kørt en ”tænding” i stilling osv. Og det kan i sig selv være en mere eller mindre uoverkommelig (og stressende) opgave med stress i krop, sjæl, hjerne og hjerte.

Fysiske berøringer kan bekæmpe stress og få din sexlyst til at stige

Det, der kan være rigtig dejligt, og som faktisk kan tage toppen af stresshormonet kortisol i kroppen i en meget kort periode er kropsberøring og altså ikke nødvendigvis sex. Men en ordentlig omgang massage, hvor man udelukkende skal modtage og slet ikke tænke på at give, yde eller være produktiv. Når man modtager massage og kan slappe af i det (og har man stress kan der NEMT gå op til 20 minutter før man bare kan modtage og nyde) så udskilles hormonet Oxytocin også lidt poppet kaldet kærlighedshormonet, som nedkæmper stresshormonet Kortisol. Kærlighedshormonet æder simpelthen stresshormonet, man får sådan lyst til at sige: ”Og igen, vandt kærligheden”, i hvert tilfælde vandt kærligheden i et par timer ☺ Men den viden betyder jo også, at man kan hjælpe stresshormonerne ud af kroppen ved at få massage regelmæssigt eller som et led i ens behandling af stress. Og nej, det skal ikke være fysiologisk muskelmassage, men blide massageformer som understøtter kroppens produktion af Oxytocin. Det kan være Thailandsk Oliemassage (Nej, det er IKKE der, hvor man bliver gået på), sensuel massage (det kan man sagtens få, hvor man beholder trusserne/boxershortsene på), Massage med Lavasten, afslappende massage eller tantramassage (Igen, man kan sagtens få dette uden at det har med sex at gøre). Det handler blot om, at det skal være stille og roligt og behageligt, og at man både under massagen og efterfølgende kan mærke, at man er blevet afslappet. I mange tilfælde kan du fysisk mærke en ændring både under og efterfølgende, og kan du ikke det, så er det spild af dine monetos, og så er det videre til den næste massør. Massagen får udover at det slår nogle af dine stresshormoner ned, så hjælper det dig også med at ”mærke” din krop og som det så poppet hedder ”komme ned i kroppen”, og når du er der, så har du også lettere ved at mærke din sexlyst, og hvad der ellers foregår i din krop som f.eks. træthed. Så bliv ikke overrasket, hvis du oplever voldsom trang til at sove og dernæst at du pludselig kan mærke din sexlyst, som du måske ikke har mærket i noget der føles som årtier. Igen, det er blot et signal fra kroppen om, at det her var VIRKELIG godt for mig, mere af det og den tilstand tak!

Sådan forebygger I stress som par

Kan I mærke, at den ene af jer, er på vej ned af stress-trappen, så er det altså med at få stoppet op i en vis fart og få italesat, hvad der er på spil, og hvad I hver især oplever. Det er SÅ vigtigt, at I tager samtalen OGSÅ selvom, sådan en samtale her, kan være utrolig svær at tage. Men det er man nødt til at sætte sig ud over, hvor svært det end kan være.
I forebygger faktisk stress som par ved at I løbende har fingeren på pulsen med, hvor I er henne hver især. Hav en god dialog i hverdagen, sørg for, at den følelsesmæssige connection er i orden og at I kan mærke, at I holder af hinanden. Jo bedre ”venner” og ”kærester” I er generelt set, jo nemmere er det også at mærke, når den ene af jer ikke har det godt. Aner I ikke, hvordan den anden går og har det til dagligt, vil du også være langsommere til at opdage, at der er noget galt, og at der faktisk ER noget, din partner går og tumler med, og har det svært med. Så snak sammen, vær i respektfuld dialog.

Har din partner stress?

Er du i tvivl om, om din partner har stress, så spørg ikke som det første ind til stressen, men start i stedet for at spørge ind til, hvordan vedkomne går og har det og lyt, lyt, lyt og lyt. Hvad oplever din partner, hvilke tanker gør vedkomne sig, hvilke følelser er der på spil? Hvis man starter med at spørge ind til stress, kan man hurtigt opleve at få en kold skulder eller en afvisning, og blive mødt med surhed og modanklager. Men spørger man blot ind til, hvordan vedkomne går og har det og ”det er så længe siden, vi har snakket sammen, og jeg går sku egentligt og savner dig”, så giver det ofte betydeligt bedre resultater. Igennem de svar du får, vil du ofte kunne høre, om vedkomne oplever sig selv som stresset eller som blot ”ophængt og travl” i en periode.

Kh,
Maj Wisman

Maj Wismann

Sexolog og parterapeut, stifter og ejer af sitet websexolog.dk (driller sexen i en periode kan man gratis downloade min e-bog ”Når seksualiteten driller”) - Tilbyder også stress behandling

You may also like...

2 Responses

  1. Mai-britt J. siger:

    Ja selvom vi helst ikke snakker om der er det så rigtig, og det kan være svært at finde lysten igen. Men under min stress, hjalp det meget med en forstående mand, der med kærtegn og som god lytter, fik mig tilbage igen.

  2. Dejligt og relevant indlæg. Der er så mange faktorer der spiller ind, men jeg er helt enig i at det er vigtigt at få kroppen med.
    En anden vigtig faktor er også at blive mere bevidst om sine egne grænser, og lære at respektere dem. Sex er for mange desværre også et stressmoment, så det er vigtigt at lære at mærke og sige til og fra. Det er jo også en af grundene til at vi mennesker oftest ender med stress i et elelr andet omfang, at vi ikke er lydhøre over for vores grænser og vores krops signaler.

    jeg har sammensat en tantrabehandling, som netop tilgodeser disse behov. Omend behandlingen som regel ender med at være helt unik fra gang til gang, da det jo er unikke faktorer der ligger til grund for hver enkelt persons stress, så har det været stor hjælp for alle. Men det er også behandlinger af 3 timers varighed, så der er den nødvendige tid til at lande, blive tryg, slappe af og komme i dybden.

    Håber det er ok jeg lægger et link! http://www.elskdigglad.dk/stressfri

    Jeg er glad for at jeg fandt frem til bloggen her og dit fine indlæg Maj:)

    Vh Rasmus

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *